Już za 10 lat rynek Virtual Reality będzie wart 80 mld dolarów i wyprzedzi rynek telewizyjny. Pod koniec 2016 roku na świecie będzie co najmniej 3 mln urządzeń VR. Dlaczego warto przejmować się wirtualną rzeczywistością i jak ten trend mogą wykorzystać marketerzy? Co o ...
W marketingu coraz większą uwagę zwraca się na doświadczenia konsumenta. Jeśli poczuje się zaskoczony albo zachwycony produktem/usługą to bardzo prawdopodobne, że między nim a marką wytworzy się silna emocjonalna więź. VR umożliwia doświadczenia nie tylko w dowolnym miejscu i czasie, ale też takie, które nie byłyby możliwe w realnym świecie. Może to dać znaczącą przewagę nad konkurentami na rynku. Dla polskich producentów gier czy aplikacji VR to doskonałe wyzwanie. Poza przecież czysto rozrywkową funkcją gamingu, otwiera się olbrzymie pole do wirtualnych wycieczek po niedostępnych miejscach, budowanie zupełnie nowych wrażeń wizualnych – mówi Jacek Kotarbiński. Z kolei Artur Kurasiński twierdzi, że „VR dopiero zacznie mieć znaczenie dla marketerów w Polsce. (…) To nie jest ten moment, kiedy cokolwiek można zaplanować, ponieważ w Polsce w zasadzie nie ma jeszcze powszechnego dostępu do technologii VR w rozumieniu masowego klienta końcowego”.
Co Polacy wiedzą o Virtual Reality?
Dzięki wirtualnej rzeczywistości użytkownicy wchodzą w interakcję z symulowanym komputerowo środowiskiem. VR zyskuje coraz bardziej na popularności i dotyczy niemalże każdej dziedziny życia. Dzięki tej technologii nauczyciele zabierają uczniów nawet na Mount Everest, a turyści mogą cofnąć się w czasie o 1000 lat, by zobaczyć miejsce, w którym właśnie spędzają wakacje. Z VR aktywnie korzystają już dziennikarze New York Times, deweloperzy czy chirurdzy. Nie bez powodu rok 2017 w USA był już zapowiadany jako rok Virtual Reality. Wkrótce ta technologia może stać się naszą codziennością, także w Polsce. Okazuje się, że 34% Polaków wie, czym jest wirtualna rzeczywistość, aż 56% badanych chciałoby w przyszłości kupić sprzęt VR, a 65% osób, które już korzystało z tego typu urządzeń, chciałoby przetestować je ponownie.
Jak można wykorzystać potencjał VR?
Konsumenci najbardziej doceniają to, że dzięki VR mogą zobaczyć przedmioty, które chcą kupić online, w prawdziwym rozmiarze bez konieczności odwiedzenia sklepu stacjonarnego. Na kolejnych miejscach znalazły się mapy wyświetlane w technologii VR, filmy odtwarzane wokół nas, wszechstronna internetowa pomoc techniczna oraz oglądanie sportu z różnych pozycji dzięki specjalnym headsetom. Nawet 33% respondentów chciałoby randkować za pomocą wirtualnej rzeczywistości. Dla marketerów w Polsce działania z zakresu VR nie są jeszcze znaczącym priorytetem, ale 36% badanych plasuje je w gronie najbardziej ekscytujących działań w obszarze digital marketingu w 2016 roku, zaraz po real time marketingu. Tym samym pokazują, że myślą coraz bardziej o doświadczeniach swoich przyszłych klientów.
Dzieci kochają VR!
Co piąty Polak należy do grupy Rodziców New Tech, którzy najczęściej wykorzystują nowe technologie w wychowywaniu dzieci. Aż 57% z nich korzysta z aplikacji mobilnych związanych z rodzicielstwem, a 84% interesuje się nowinkami i gadżetami. Ich zainteresowania i styl życia przekładają się bezpośrednio na ich dzieci. Najbardziej podekscytowana jest generacja Z, czyli urodzeni po 1996 roku. 64% dzieci w Polsce korzysta z urządzeń mobilnych, a 26% z nich posiada już własne urządzenie mobilne, które wykorzystują do oglądania filmów i gier.
Warto na bieżąco śledzić, jak rozwija się ta technologia i być przygotowanym na jej wykorzystanie w biznesie. Opłaca się także eksperymentowanie i wymyślanie nowych zastosowań. Wygra ten, kto wymyśli naprawdę coś pożytecznego – mówi Artur Kurasiński.
Zachęcamy do zapoznania się z infografiką.
Więcej opinii ekspertów znajduje się w publikacji ,,Wirtualna rzeczywistość – jak to wykorzystać w działaniach marketingowych?”.